Inspiratie,  Podcast

#6 Houd je schrijfspieren in shape

Lees hieronder de transcriptie van deze aflevering

Hay! Fijn dat je luistert naar deze aflevering van de Tussen de regels schrijven waarin ik je vertel over de effecten van schrijven op je motoriek en heb ik een leuke oefening voor je.


Schrijf jij nog vaak iets met de hand? Heb jij ook nog zo’n eeltknobbel op je middelvinger van al het geschrijf? Nu zelfs de boodschappenlijstjes vaak digitaal gemaakt worden, zul je echt bewust pen en papier erbij moeten pakken. En hoewel er genoeg onderzoek gedaan is waaruit blijkt welke positieve effecten  met de hand schrijven heeft, doen we het steeds minder. De fysieke handeling van schrijven, heeft anders dan schrijven middels een toetsenbord, verrassende voordelen. Wist je bijvoorbeeld dat schrijven met de hand pure hersengymnastiek is? Het helpt je ruimtelijk inzicht te vergroten, laat je linker- en rechter hersenhelft beter met elkaar samenwerken, stimuleert je taalontwikkeling, het herkennen en benoemen van emoties. De motorische handeling ondersteunt je geheugen maar ook je motorische ontwikkeling. Schrijven is waarschijnlijk de moeilijkste vaardigheid die kinderen leren omdat veel delen van je lichaam moeten leren samenwerken: je ogen, je hersenen, je nek, de spieren in je vingers.


Als je hebt leren schrijven op school en het daarna amper meer doet zul je merken dat je handschrift slechter wordt en je ook langzamer gaat schrijven als je het nog leesbaar wilt houden. Voor alle vaardigheden geldt: oefenen, oefenen, oefenen. Niet omdat je verleert te schrijven maar wel om je schrijfspieren in shape te houden en er misschien zelfs beter in te worden. Er zijn mensen die prachtig kunnen handletteren en binnen de vulpenwereld wordt nog lovend gesproken over ‘penmanship’.

Dat oefenen hoeft niet gelijk op topsportniveau he! Maar als je graag je handschrift op peil wilt houden en je brein actief is het handig om dagelijks, al zijn het maar 5 minuten, tijd te maken om te schrijven. Pak dus je agenda erbij en kijk eens naar hoe je week eruit ziet. Welk moment van de dag kun je dagelijks reserveren om te schrijven? Is dat gelijk na het wakker worden? Na het avondeten? Kies het moment waarop het voor jou het meest natuurlijk voelt om even te gaan zitten om te schrijven. Laat je eventuele huisgenoten weten dat je gaat schrijven en dat je voor die paar minuten niet gestoord wilt worden. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en zet een lekker bakkie koffie en je telefoon uit. Natuurlijk zorg je dat je pen en papier bij de hand zijn en klaar liggen op de plek waar je wilt gaan zitten schrijven. Maak gebruik van het schrijfgerei waar je het fijnst mee schrijft. Is dat een potlood of pen? Schrijf je graag met vulpen, ballpoint of rollerball? En kies een notitiboek dat elke dag uitnodigend op je ligt te wachten. Is dat zo’n mooie kleurijke hardcover of gewoon een schrift van de hema. Het maakt niet uit. Al pak je een aantal blaadjes uit de printer en maak je een omslag van de doos van de ontbijtgranen.  Ok, de planning is gedaan, je schrijfmaterialen liggen klaar, je hebt jezelf voorgenomen om dagelijks een paar minuten te schrijven en dan?! Waar’over moet je schrijven? Het maakt niet uit eigenlijk! Begin ergens. Lukt het niet om een onderwerp te kiezen uit de gedachtes die door je hoofd gaan begin dan met beschrijven van de geluiden die je hoort of wat je ziet in de ruimte waarin je zit te schrijven. Onthoud: dit is een oefening, geen literair meesterwerk. Tot slot de meest cruciale tip die ik voor je heb: Blijf schrijven! Als het een dag (of wat) niet lukt om te schrijven: kom weer terug. Als je tijdens het schrijven niet weet wat je nog meer wilt schrijven: schrijf Ik weet niet wat ik nog meer wil schrijven. Houd je pen in beweging en je zult zien dat er woorden blijven stromen.


Ik denk dat ik dat nog wel het wonderlijkst heb gevonden tijdens de cursussen die ik zelf gevolgd heb en ook zie bij mijn eigen cursisten. Want ja! Er komt soms weerstand om de hoek of een stemmetje dat zegt dat het niet goed of mooi genoeg is wat je schrijft. Dat je spelling of grammatica niet klopt. Maar daar gaat het nou juist niet om! Je schrijft omdat je wilt oefenen met schrijven, je schrijft om jezelf uit te drukken. Pas daarna besluit je of je je schrijfsels wilt delen met anderen. Maak dus fouten, schrijf weereld met dubbel e zoals ik gister nog deed. Laat die extra e lekker staan en schrijf door. Jij weet toch wel wat er staat!


Ok, nu je weet dat schrijven met de hand een gunstig effect heeft op je motoriek maar ook op je geheugen ben ik benieuwd of je de proef op de som wilt nemen? Neem je voor om de komende week elke dag 5 minuten te schrijven. Ehmmm… waar kun je over schrijven zodat je ook kunt testen of je geheugen beter werkt? Schrijf elke dag over de maaltijd die je gegeten hebt. Wees zo specifiek mogelijk, wat at je, wie had het gekookt, hoe rook het, wat proefde je, hoe zag het eruit. Volgende week kom ik erop terug ok!

Voor je met creatief dagboekschrijven begint

Leuk dat je geluisterd hebt, veel schrijfplezier en heel graag tot de volgende!

Ik ben Esther, schrijfbegeleider en ervaringsdeskundig professional op gebied van mentale en fysieke uitdagingen. Ik weet hoe belangrijk het is om ruimte te maken voor je eigen wensen en verlangens en help je weer contact te maken met jouw creativiteit en intuïtie om zo op je Eigen Wijze invulling aan je leven te geven. Schrijven is hierbij een belangrijke tool om je te helpen tussen de regels tevoorschijn te komen! Telkens weer ben ik vol verwondering over hoe woorden die lange tijd tussen de regels verzwegen zijn gebleven tevoorschijn komen wanneer pen en papier een vertrouwde en veilige plek blijken te zijn. Wil je meer weten over mijn aanbod klik dan hier.